Otok Silba

menu
e-mail Kontaktirajte nas
MORE OKO NAS

Silba Iako je Silba turistički centar regije (a u povijesti je bila i administrativni), nijedan opis Silbe nije potpun bez da se koja riječ kaže i o okolnim otocima. Idemo im zato u posjet, onako kako se to jedino može, morskim putem. S prozora apartmana Silba vidi se cijela silbanska lučica, iza čijeg je lukobrana vezana mala jedrilica s kojom krećemo u obilazak otoka. Dižemo jedra i nošeni laganim ljetnim maestralom krećemo put SSE (sve oznake kurseva su, kako je uobičajeno u pomorstvu, engleske), do nekoliko milja udaljenog Ista.

Ist Ist (9,7 km²)
Ist je najviši među ovim otocima sa 175 m visokim vrhom Straža. Na Straži se nalazi mala crkva - odavde se pruža odličan pogled po okolnim otocima. Da bi došli do mjesta Ist trebamo obići Jabučni rt na SE otoka i proći uskim prolazom Zapuntel između Ista i susjednog mu Molata. Sa SE strane otoka uplovljavamo u prostranu uvalu Široka, omiljeno odredište mnogih nautičara. U dnu uvale nalazi se mjesto Ist, čiju lučicu od juga štiti veliki lukobran. Mjesto Ist se nalazi na niskoj prevlaci što spaja dva brdovita dijela otoka, pa iz daljine Ist izgleda kao dva zasebna otoka. Pred mjestom se nalazi plitka ali ne odveć atraktivna plaža. Na glavnom molu pristaje katamaranska veza za Zadar. Izlazimo iz Široke i obilazimo rt Benuš. Sada plovimo s SW strane otoka, na otvorenom moru, među sitnim otočićima Benušić, Kamenjak, Črnikovac, Maslinjak, Funestrala, Galijola, Dužac, Sestrice i Vodenjak. Prolazimo kroz Škardska vrata, uski prolaz između Ista i Škarde (ne mješati s otokom Škrdom pored Paga!), te po obilasku Škardskog rta (na Istu) uplovljavamo u, na NW otvorenu uvalu Kosirača. U dnu uvale kuće su mjesta Ist kojem smo sad prišli s druge strane. U uvali se nalazi i trajektno pristanište, sagrađeno 2005. godine. NW od Ista još je i otočić Križica te istoimena hrid.

Škarda Škarda (3,8 km²)
Vraćamo se natrag u Škardska vrata. Obično je morsko dno među otocima pliće nego dalje na pučini, ali Škardska vrata su iznimka od pravila. Iako je dubina dalje od Škarde i Ista oko 40 m, u Škardskim vratima raste do 70 m - između Ista i Škarde nalazi se prava podmorska rupa! Struje su među ovim otocima vrlo promjenjive i jake te često stvaraju virove. Na SE Škarde nalazi se uska i duboka uvala Griparica, jedino sidrište na otoku. Unatoč zaklonu 102 m visokog brda Čimbel, naviše otočke kote, zimska bura ovdje puše iznimno jako. No gdje je od nas zima u ovom vrućem ljetnom danu! Idemo zato na kupanje u jedinu za to prikladnu uvalu na Škardi, uvalu Trate, na NE strani otoka. Sidrimo se u uvali, sad smo točno južno od Silbe. Tu se nalazi i mjestašce Škarda, s tek nekoliko kuća. Pred mjestom je mali mulić uz koga je i čamcem teško pristati. Vlasnici kuća dolaze ljeti u Škardu na odmor, dok je zimi Škarda pusta. Brodska linija za Škardu ne postoji.

Grebeni Silbanski Grebeni (ukupno 0,3 km²)
Na pola puta između Škarde i Silbe smjestili su se, u nizu od NW prema SE, Zapadni, Srednji i Južni Greben, ili kreće Silbanski Grebeni. Iako se zovu "grebeni", to su zapravo otočići. Visoki su 50-ak metara, dakle prilično su strmi. More je uz njih posvuda duboko, osim u uskom prolazu između Zapadnog i Srednjeg Grebena, gdje se može sidriti na 6-7 m dubine i kupati u bistrom moru.

Premuda Premuda (8,7 km²)
Vraćamo se natrag prema Lopati, SE rtu Premude. Premuda je otok što se nastavlja na Ist i Škardu prema NW, a Silbu štiti od otvorenog mora s SW. Otok je to strmih i nepristupačnih obala. Sa SW strane Premude nalazi se nekoliko uvala ali je malo mjesta podesnih za kupanje. Ronioce s bocama često se viđa u uvali Široka. Malo dalje, iza uvale Premuda, pet hridi od kojih je najveća Masarine štite minijaturnu premudsku lučicu Krijal. Tu je 2005. godine sagrađeno i trajektno pristanište. Gore na brdu nalazi se selo Premuda, s puno ruševnih kuća. Nedaleko sela, u napuštenoj vojnoj bazi nalazi se izvidnička postaja odakle pogled seže sve do Velebita. Poviše Krijala na sve strane niču velike nove kućerine. Kako se dva restorana u Krijalu noću pretvaraju u bučne lokalne diskoteke, nećemo se ovdje zadržavati već oplovljavamo otok sa sjeverne strane, uz otočiće Kamenjak i Lutrošnjak, te dolazimo do burom šibane istočne strane otoka. Ovdje se u uvali Loza nalazi pristanište za katamaran. Od Loze se strma cesta penje do mjesta Premuda.

Grujica Grujica (0,1 km²)
Idemo dalje na sjever prema hridi Grujica. Na hridi se nalazi važan svjetionik, dobar duh svih brodova koji žele s otvorenog mora uploviti u Kvarnerić. Na Grujici su svjetioničar i njegove ovce, a kako se oko Grujice dobro lovi riba, tu u sumrak zna biti i dosta ribičkih čamaca.

Morovnik Morovnik (0,2 km²)
Od Grujice idemo na istok tik uz sjevernu obalu šumovite Silbe, nekada otoka kapetana i brodovlasnika, i još dalje prema niskom otočiću Morovnik. Zbog brojnih podvodnih grebena Morovniku se prilazi s oprezom i sidri u "laguni" s južne strane otoka. Kad nema jakog vjetra (pogotovo ne sjevernih vjetrova) ovdje se može okupati.

Olib Olib (26,1 km²)
Od Morovnika nije daleko do Šipa, duguljaste hridi na NW strani Oliba. Između Šipa i Oliba nije moguće proći zbog plitkog dna. Plovimo na jug između hridi Kurjak i zapadne obale Oliba, prema mjestu Olib. Dok je Silba nekoć bila otok kapetana, Olib je bio otok težaka. Površinom je skoro duplo veći od Silbe, no najviši mu vrh ne prelazi 74 m. Pred mjestom nas dočekuje veliki mul s čije unutarnje strane provodi noć katamaran Silba prije nego li idućeg jutra krene na svoju dnevnu traversadu preko Silbe i Premude do Zadra. Kako je kupalište u samom mjestu dosta žalosno, bolje je odšetati do istočne strane otoka, do uvale Slatinica. Mi ćemo se ipak rađe okupati na silbanskom Šotorišću, stoga pramac jedrilice okrećemo na zapad. Nakon 3 milje plovidbe kroz Olipski kanal vežemo se u luci odakle smo bili i krenuli u obilazak silbanskog arhipelaga.

Silba

6 - Morovnik
7 - Olib
8 - Silba
Više o plovidbi i jedrenju: Brodski dnevnik
Otok Silba • vaša oaza mira za savršen odmor na moru!
Copyright © 2004-2017 Aventin d.o.o.
Stranica aventin.hr koristi kolačiće (cookies). Za nastavak korištenja ove stranice trebate to prihvatiti klikom na ovu poruku.